לוחות הזמנים הקצובים למחיקת חובות בישראל

הליכי הוצאה לפועל כנגד פושט רגל

במסגרת מאמרינו זה נבחן את סוגיית הפז"ם של ההיתכנות למחיקת החובות של חייבים בישראל ומהם התנאים והנסיבות במסגרתם ניתן למחוק חוב במהירות המרבית ולטפל במחיקת חובות ו/או הסדרת חובות של חייבים בישראל.

כמי שעוסק רבות בהגנה על חייבים בהוצאה לפועל ובהליך פשיטת הרגל, הנני נדרש לעיתים מזומנות להשיב על הסוגיה בה מתחבטים חייבים רבים המבקשים להסדיר את עניין החובות שנצברו לחובתם והיא שאלת לוחות הזמנים ומשך הזמן המשוער שיארך עד למחיקת החובות לחלוטין, ובמילים אחרות מהו לוח הזמנים הקצר ביותר במסגרתו ניתן למחוק חובות בישראל.

כבר עתה ראוי להדגיש כי, אין תשובת בית ספר אחת על השאלה וכי קיים שוני משמעותי בנסיבותיו של כל מקרה קונקרטי לגופו. ישנם משתנים רבים ופרמטרים מגוונים שיכול וישפיעו על משך הזמן שייקח עד למחיקת החובות, אין דינו של חייב צעיר ועול לימים כדינו של חייב קשיש ו/או מבוגר בשלהי ימיו. כמו כן ובנוסף, אינו דומה חוב טרי שזה עתה התגבש ונצבר לחובות ישנים שנצברו בעבר הרחוק של החייב, יהא גילו אשר יהא.

בנוסף, יש לבצע אבחנה ברורה בין זהותם השונה של הנושים ובעלי החובות כלפיהם צבר החייב, המבקש למחוק את חובותיו. שכן, אין דינו של חוב שנצבר כלפיי רשויות המס ו/או רשויות מרשויות המדינה, כדינו של חוב שנצבר כלפיי גורמים פרטיים, כגון: בנקים, חברות סלולריות ו/או חברות אשראי חוץ בנקאיות.

עוד יש להבחין בין חובות שנצברו כלפיי נושים מובטחים כגון: נושים המחזיקים בידיהם בטוחה מסוג כלשהו, כגון: משכנתא ו/או משכון ו/או שטר חוב ו/או נכסים פיננסיים עתידיים של החייב, כגון: קרנות פנסיה, קופות גמל ו/או חברות ביטוח המחזיקות בכספים שנצברו לטובת החייב ובמקרים מסוימים אף, מעסיקיו של החייב אשר התחייבו כלפיי צדדי ג' לשלם מתוך משכורתו של החייב באופן אוטומטי מדי חודש בחודשו את ההלוואות שנטל הידועים בשם "הלוואות לסילוק במקור".
כך או כך, ישנם דרכים מגוונות במסגרתן עורך דין ותיק ומנוסה יכול להוביל את החייב לחוף מבטחים ולגרום במישרין למחיקה של החובות לחלוטין.

דרך המלך השכיחה והנפוצה ביותר הינה הובלתו של החייב בהוצאה לפועל ו/או מי שצבר חובות שטרם התגבשו לכדי תיקי הוצאה לפועל, הינה פתיחת הליך של פשיטת רגל כאשר בסופו של ההליך יינתן לחייב הפטר חלוט במסגרתו יימחקו כליל חובותיו ותינתן לו האפשרות לפתוח דף חדש בחייו.

הרפורמה בהליך פשיטת הרגל שנכנסה לתוקף בחודש ספטמבר 2013, העמידה וקצבה את הליך פשיטת הרגל לכל היותר לתקופה שלא תעלה על 54 חודשים, כאשר הוענקה לחייב פושט הרגל האפשרות לצאת מההליך ולקבל הפטר, אף קודם לכן לאחר חלוף תקופה של 18 חודשים בלבד.

חשוב לדעת כי, במידה והחייב מיוצג על ידי עורך דין ותיק ומנוסה ניתן להוביל את החייב למחיקת כלל החובות עוד בטרם חלוף המועדים שנקבעו בפקודה, זאת מיד ובסמוך לקבלת צו הכינוס אשר מתקבל בדרך כלל שבועות מספר לאחר הגשת הבקשה ותשלום אגרת הפיקדון.

יתרה מהאמור, במקרים מסוימים ובנסיבות המתאימות ניתן להוביל את החייב למחיקת החובות וקבלת הפטר עוד בטרם הינתן צו הכינוס, היינו מיד ובסמוך להגשת הבקשה לכניסה להליך פשיטת הרגל, ניתן להציע הצעת הסדר כאשר במסגרת ההצעה יבקש עורך הדין לאשר את ההצעה ולתת לחייב הפטר מידי ולאלתר.

לסיכום,
הרפורמה החדשה בהליך פשיטת הרגל אכן מאפשרת לקבל הפטר בחלוף תקופה של 18 חודש בלבד, אולם, אין מדובר ברשימה סגורה ו/או בזמן שלא ניתן להקדימו.

ישנם מספר חלופות נוספות במסגרתן ניתן לעתור לקבלת הפטר מהיר בהליך מזורז, בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל מקרה לגופו.

כותב המאמר עוסק בתחום ההוצאה לפועל ובפשיטת רגל, עומד בראש משרד עורכי הדין גיא ניומן

לחצו למידע נוסף אודות הליך מחיקת חובות בהוצאה לפועל