כיצד בוחרים עורך דין למחיקת חובות ופשיטת רגל

הרפורמה החדשה בהליכי פשיטת הרגל בישראל

המדריך ומורה הנבוכים המקיף והממצא ביותר בישראל לבחירת עורך דין המטפל במחיקת חובות ופשיטת רגל.

במסגרת מאמר זה, נבאר עבור החייב הנבוך והמבולבל, כיצד לבחור בעורך הדין הנכון שיטפל עבורו במחיקת חובותיו ו/או ילווה אותו להסדרת חובו.

בחירת עורך דין המתמחה במחיקת חובות:

כבר בשלב זה, ראוי לציין כי בחירת עורך דין באופן שיתאים לציפיות של הלקוח ויוביל את הלקוח לחוף מבטחים תוך השגת התוצאה המיוחלת הינה מלאכה סבוכה ומורכבת מאין כמותה.

שכן, להבדיל מהבחירות שאנו נדרשים לבצע ביום יום בין בעלי מקצוע ונותני שרות שונים, הרי שבבחירת עוה"ד הנכון שישכיל להבין את גודל המצוקה, ילווה אותנו באפילה ויחלץ אותנו מתוך סבך החובות, אין בהירות של הפרמטרים והקריטריונים שעלינו לבחון בטרם ההתקשרות.

אם בחירת עורך דין באופן כללי הינה מלאכה מורכבת הרי שבחירת עורך דין שיטפל במחיקת חובות ו/או ילווה את החייב בהליך פשיטת רגל הינה בחירה מורכבת וסבוכה אף יותר.

הגדרת הבעיה

החיים בעידן המודרני, תרבות צרכנית בלתי מרוסנת, המעודדת צריכה בזבזנית מעבר ליכולות או הצרכים האמיתיים, הפכו את הגישה לקבלת אשראי ו/או כספים והלוואות בנקאיות וחוץ בנקאיות לזמין ונגיש לכל דכפין, משקי בית פרטיים צרכו אשראי שהיה גדול עליהם בכמה מידות ונקלעו לסבך חובות עד לחדלות פירעון.

כך אזרחים רבים וטובים, הפכו בעל כורחם לחייבים בהוצאה לפועל, כאשר הריביות הרצחניות נסקו לגבהים בלתי ריאליים, והחובות תפחו עד כי נראה לכאורה כי, לא קיים אופק ו/או סיכוי שיהיה ניתן לפורעם אי פעם במהלך ימי חייהם.

התוצאה

חייבים בהוצאה לפועל נאלצו לחיות במחשכים ובמחתרת ולנוס על נפשם מאימת הנושים. הליכי הוצאה לפועל פוגעניים שננקטו כנגד החייבים, עיקולי משכורת, עיקולי מטלטלין, הגבלות שהוטלו על רישיון הנהיגה, עיכוב יציאה מן הארץ, צווי מאסר וצווי הבאה הובילו חייבים רבים לחפש אחר מוצא ופתרונות לצאת מהמצב באמצעות ניסיון לאתר עורך דין מהימן שיושיע אותם.

כתוצאה ישירה מהאמור, צצו וצמחו כפטריות אחר הגשם גורמים רבים שהחלו להציע שירותים הנחזים להיות שירותים מקצועיים שיש בכוחם כביכול להביא מזור לחייבים.

מתחזים למומחים ו/או מומחים שרלטנים מטעם עצמם, החלו לנצל את מצוקתם המנטלית של החייבים, והחלו להציג עצמם כמי שיש בידם את הידע והיכולת לנהל משא ומתן בשם החייבים מול מוסדות פיננסים ונושים קשים, תוך שאינם חסים על הפרוטה האחרונה בכיסם של החייבים, גובים מחירים מפולפלים ובדרך כלל מותירים את החייבים ממורמרים במפח נפש, עם חור עמוק בכיס כל זאת, בנוסף על החובות שממילא היו.

אם לא די בכך, אף עורכי דין שזה עתה הוסמכו למקצוע, החלו לפרסם את עצמם כמומחים בתחום מחיקת החובות ופשיטת הרגל, כך שחייבים רבים התפתו לשכור את שירותיהם "הזולים" של עורכי דין בלתי מנוסים בתחום, כאשר התוצאה שהתקבלה מהטיפול המשפטי הייתה מאכזבת ועגומה.

כתוצאה מהאמור נאלצו אותם חייבים להיפרד לשלום מעורך הדין ולשכור את שירותיו הטובים של כותב מאמר זה על מנת שינסה לתקן את שנעשה, כאשר הם נאלצים לשלם פעמיים בשל אותה הבעיה.

הגודל אינו קובע:

בשלב זה ראוי להדגיש כי, טעות נפוצה של חייבים הינה תפיסת העולם שככל שמשרד עורכי הדין הינו גדול מימדים ומעסיק עורכי דין רבים עד אין מספר, יהיה בכך יתרון עבורם, ולא היא.

טעות נפוצה נוספת, הינה ההתרשמות מסממנים חיצונים כגון: מיקומו של המשרד הגדול במגדל מפואר ו/או משרד מושקע ומעוצב באופן מוקצן, הבטחות גורפות ומופרזות לתוצאות מידיות תוך מס' שעות וכדומה.

חשוב לדעת שעורך הדין אינו קוסם ויש להנמיך ציפיות כאשר מקבלים הבטחות שווא, חשוב לדעת שבטיפול בחובות ההיפך הוא נכון, חייב בהוצאה לפועל זקוק ליחס אישי וליווי צמוד ופרטני של משרד עורכי דין בוטיק, שיעניק לו שירות מקצועי המתאים למידותיו ולנסיבות המיוחדות לו, משרד בו יתאפשר לחייב לתקשר באופן אישי עם כלל צוות המשרד המטפל בתיק, דבר שינסוך בחייב הרגשת בטחון ויעצים את היעילות בטיפול בסבך החובות ואת התוצאות בכל החזיתות.

חייבים רבים שפנו למשרד גדול, לאחר שערכו את ההתקשרות, הפקידו את כספם האחרון, חשו שהלכו לאיבוד, שאין עם מי לדבר, מפנים אותם מאדם לאדם וההתנהלות התעשייתית והתחלופה של כוח האדם במצבת המשרד בבחינת זה הולך וזה בא, במשרד הגדול הייתה להם לרועץ.

התמחות ספציפית במחיקת חובות:

נקודה חשובה ביותר שיש לתת עליה את הדעת בבחירת עורך דין למחיקת חובות ופשיטת רגל, שאכן מדובר במשרד עורכי דין ותיק עם ניסיון מוכח בתחום הספציפי של מחיקת חובות ופשיטת רגל וכי זהו תחום העיסוק המרכזי של המשרד ולא תחום נלווה כגון, דיני עבודה.

חשיבות האמור נובעת הן מניסיונו הרב של עורך הדין במחיקת חובות והן בשל הידע בדבר ההתנהלות מול כלל הגורמים הנוגעים בדבר, לשכת ההוצאה לפועל, בתי המשפט, המנהלים המיוחדים, הנאמנים, משרד כונס הנכסים הרשמי, ועוד.

מבלי לגרוע מחשיבות האמור, הרי שחשוב לבדוק שעורך הדין הנבחר, מבין אף בתחום של דיני המשפחה והמזונות ובנוסף עוסק בתחום דיני המקרקעין, שכן, בדרך כלל כל תיק של פשיטת רגל טומן בחובו אף היבטים של דיני המשפחה, גירושין, מזונות ואף נגיעה בדירות מגורים כולל בעיות תשלומי המשכנתא.

פגישה ראשונית:

חשוב להגיע לפגישה ראשונית בלתי אמצעית עם עורך הדין אשר אמור לטפל בתיק באופן אישי, במסגרתה ניתן להתרשם באופן אישי ולהסתכל לעורך הדין המטפל בלובן של העיניים, תוך תאום ציפיות הדדי, בניסיון לתפור חליפה משפטית שתהלום את מידותיו הספציפיות של הלקוח וצרכיו האישיים, הן בהיבט המשפטי והן בהיבט של תמחור הטיפול המשפטי, השילוב של שני הדברים  יצור את עסקת החבילה הטובה ביותר ללקוח.

חשוב להדגיש כי, ראוי שהפגישה הראשונית תהא היכרות לא מחייבת, תעשה ללא תשלום ו/או התחייבות לתשלום מצד הלקוח, ויש לחשוש מעצם דרישה מקדמית לשכר עבור פגישה ראשונית.

פרמטר נוסף לבחינת מהימנותו של עורך הדין, והרצון הכנה להעניק שירות אישי ללקוח, הינו ההסכמה למסירת מספר הסלולאר האישי של עורך הדין המטפל בתיק מטעם המשרד.

הסכם בכתב:

חשוב להתעקש עם עורך הדין הנבחר שיעגן את ההסכמות שעלו בפגישה בכתב, במסגרת חתימת הסכם שכר טרחה, כך שההסכם ישקף את כלל הפרמטרים שסוכמו הן לעניין היקף הטיפול המשפטי שיינתן והן לעניין שכר הטרחה עצמו.

וותק וניסיון:

קיימת חשיבות קרדינלית, לוותק והניסיון של משרד עורכי הדין המטפל שייבחר על ידי החייב.

ראוי לבדוק מראש מתי הוקם ונוסד משרד עורכי הדין, בנוסף, האם משרד עורכי הדין עוסק באופן פעיל ויום יומי בתחום מחיקת החובות, למשרד רקע מכובד של פרסומים משפטיים, מאמרים, פסקי דין, משפטים ייצוגיים וטיפול בקבוצות.

ניתן לציין כי, ניסיון החיים של עורך הדין בתחומים נוספים שאינם משפטיים מובהקים, כגון: שירות צבאי, בטחוני, היותו מכהן כנושא משרה בתאגידים למיניהם, מצויינות והישגים שונים בכל הפרמטרים הללו יש כדי להצביע על אישיותו, כישוריו ויכולותיו הפרסונליות להביא את הלקוח לניצחונות, הישגים והתוצאה המיוחלת.

לסיכום, בחירת עורך דין בכלל ובהליך מחיקת חובות ופשיטת רגל בפרט, מחייבת אסטרטגיה ובחינה מדוקדקת של מכלול הפרמטרים אשר הועלו במסגרת מאמר זה, על מנת מנוע עגמת נפש ותוצאות הרות גורל.

 כותב המאמר מומחה בהוצאה לפועל ופשיטת רגל, ועומד בראש משרד עורכי הדין גיא ניומן.

ליצירת קשר עם כותב המאמר נייד: 072-3303764, 24 שעות ביממה.