מהן הדרכים לביטול צו עיכוב יציאה מהארץ?

ביטול צו עיכוב יציאה מארץ

כשמו כן הוא, צו עיכוב יציאה מהארץ הוא הוראה אשר מונעת מהאדם אשר עליו הושתה, לצאת את גבולות ישראל. מדובר בצו משמעותי המגביל במידה רבה את חירותו של האדם, ולכן ניתן רק במקרים מיוחדים. בכתבה הבאה נסקור את המצבים בהם מופק צו מסוג זה, ודרכים אפשריות לביטולו.

ביטול צו עיכוב יציאה מארץ

מתי ואיך ניתן הצו?

צו עיכוב יציאה מהארץ יכול להינתן בשתי סיטואציות: כאשר אדם מצוי בחובות אל מול גורם כלשהו, למשל: הוצאה לפועל, פשיטת רגל וכו', או במהלכו של הליך פלילי נגדו. הרשאים להנפיק צו כזה הם רשם ההוצאה לפועל במקרה של חובות, או בית המשפט במקרה הפלילי. יש לציין שמתן צו עיכוב יציאה מהארץ יכול להינתן ללא אזהרה מוקדמת ובמעמד צד אחד בלבד. כלומר, נוכחותו של האדם אשר עליו מופעל הצו בדיון אינה בגדר חובה.

כאשר ניתן צו כזה, הוא יופיע אוטומטית במחשב של ביקורת הגבולות ותיחסם אפשרות יציאתו מהרץ. ניתן לברר אם אכן קיים צו נגדכם באמצעות בדיקת צו עיכוב יציאה מהארץ לפי תעודת זהות- משלוח צילום תעודת זהות בפקס ייעודי למשטרת הגבולות, ויצירת קשר איתם כחצי שעה אחר כך באמצעות טלפון. לאחר מספר שאלות הזדהות תוכלו לדעת אם ישנו צו כזה על שמכם.

חשוב להדגיש שצו עיכוב יציאה מהארץ אינו עונש, אלא כלי בידי הרשויות אשר נועד להבטיח את הימצאותו של אדם בארץ. למשל , בהקשר הפלילי, חוק צו עיכוב יציאה מהארץ קובע שאיסור כזה יינתן במידה ו-"… קיימת אפשרות סבירה שאדם שהמשוחרר לא יתייצב לחקירה, לדיון במשפט או לנשיאת עונשו…" (מתוך חוק סדר הדין הפלילי).

עיכוב יציאה מהארץ

דרכים לביטול הצו

קיימות מספר דרכים אפשריות לביטול איסור היציאה. ככלל, ניתן לומר שכדאי מאוד להיעזר בעורך דין עבור פעולת הביטול. במקרה של צו יציאה מהארץ אשר הושת מטעמי חובות ניתן יהיה לבטלו באמצעות תשלום ערובות מסוימות, החתמת ערבים על בטחונות או הסדרת החוב.

כאשר הצו ניתן מטעמים פליליים ניתן לפעול לביטולו באמצעות הנימוקים הבאים: הצגת ערבונות שהחשוד יחזור לחקירות נוספות או למשפטו, מתן הוכחות לכך שאין סיכון בריחה ביציאתו או מתן הוכחות לכך שסיבת הנסיעה דחופה וחשובה מכדי לבטלה.

גם במקרה הפלילי וגם בזה הכלכלי, הנימוק הנפוץ לביטול הצו יהיה נסיעה חשובה בשל טיפול רפואי או צרכי עבודה.

לסיכום, זה לא סתם צו

צו עיכוב יציאה מן הארץ אינו צו סתמי. יש בו משום הפרעה חמורה בחופש האדם ובזכויות הפרט שלו, ולכן הוא ניתן רק בנסיבות מיוחדות אשר מחייבות זאת. אנו מקווים שהכתבה שפכה אור על נושא מעניין זה, ושלא תצטרכו אף פעם לפעול לביטול איסור יציאה מהארץ עבורכם.

לקבלת יעוץ וליווי משפטי באמצעות עורך דין לפשיטת רגל