כניסה לתוקף של ייפוי כוח מתמשך: איך זה מתבצע?

משרד עורכי דין הוצאה לפועל

 

ייפוי הכוח המתמשך, אשר ניתן מתוקף התיקון לחוק הכשרות המשפטית, מהווה אלטרנטיבה חדשה יחסית (החל משנת 2017) לחוקי האפוטרופסות במדינת ישראל. בעבר, חוק הכשרות המשפטית האציל סמכויות רבות בידי אגף האפוטרופסות במשרד המשפטים, ואפשר לו למנות אפוטרופוס מטעמו לאלו שאיבדו את כשירותם ולא יכולים לקבל החלטות באופן עצמאי.

התיקון לחוק סלל דרך משפטית חדשה עבור הציבור הרחב, והוא מאפשר לכל אדם לשמור על זכויותיו ועל האוטונומיה שלו במקרים עתידיים בהם לא יהיה כשיר לדאוג לצרכיו האישיים. במקרים אלו, רשאי כל אדם להפעיל את ייפוי הכוח המתמשך ולהעניק לממונה מטעמו (בדרך כלל יהיה זה קרוב משפחה) את הזכות לקבל החלטות בריאותיות ומשפטיות בשמו או לנהל את ענייניו האישיים.

הפעלת ייפוי הכוח המתמשך

הפעלת ייפוי הכוח המתמשך מבטלת כל פסק דין משפטי שמגביל את חירותו של האדם, ומונעת ממנו את זכות הבחירה של הממונה עליו. החתימה על ייפוי הכוח נעשית מראש (בעוד הממנה עדיין כשיר משפטית), בנוכחות עורך דין והממונה (או ממונים) העתידי. מעמד החתימה כולל גם את העריכה של טפסי ייפוי הכוח, וכן הגדרתם של כל תחומי האחריות שיוטלו על הממונים העתידיים.

לאחר חתימתו הדיגיטלית של הממנה על גבי מסמך הייפוי, הוא ישוגר למערכת האפוטרופוסות באופן מקוון, שם יתקבל האישור על תקינות התהליך, ותימסר הודעה לממנה ולעורך דינו. לחילופין, ניתן לבצע את תהליך מסירת הטפסים גם באופן ידני במשרד המשפטים.

מסירת העותק המקורי של ייפוי הכוח תתבצע בדואר רשום כשבועיים לאחר ההגשה הראשונית.
מרגע זה עומד ייפוי הכוח ערוך ומוכן ליום הפקודה.

תחת אילו תנאים מופעל ייפוי הכוח המתמשך?

  • כאשר האדם הממנה אינו מסוגל לטפל יותר בענייניו האישיים לשמם העניק את ייפוי הכוח.
  • האדם הממנה אינו מסוגל להבין בדבר אשר לשמו ניתן ייפוי הכוח מלכתחילה.
  • במידה ולא הוגדרו תנאים ספציפיים להפעלת ייפוי הכוח, הוא ייכנס לתוקף רק לאחר מתן אישור מגורם רפואי רשמי.

במסגרת החתימה על ייפוי הכוח המתמשך רשאי כל אדם להגדיר יחד עם הממונים עליו תנאים מיוחדים שיאפשרו את הפעלתו של ייפוי הכוח המתמשך, כאשר לרוב מדובר במצבים פיסיים או נפשיים כמו אשפוז פסיכיאטרי או תאונה קשה. בדרך כלל, החלטות כאלו מתקבלות יחד עם בן/בת הזוג ועם ילדיו של הממנה.

בכל מקרה, מיפה הכוח (הממנה) חייב להיות בגיר מעל גיל 18 בעת החתימה על המסמך. כמו כן, מיופה הכוח (הממונה) לא יכול להיות אדם שלו קיים אפוטרופוס בעצמו, או כל אחד שחתום על ייפוי כוח מתמשך בעצמו.

שלבי הפעלת ייפוי הכוח

במידה והתנאים להפעלת ייפוי הכוח המתמשך מתקיימים, יש לפעול במתכונת הבאה על מנת להעניק לו תוקף משפטי:

  • חתימה על טופס הצהרה על כניסה לתוקף של ייפוי כוח.
  • שליחת ההצהרה באופן מקוון לאפוטרופוס הכללי. במידה והממנה לא עדכן את פרטיו מראש לצורך ביצוע פעולות מרחוק, הוא יידרש להגיע פיסית למשרדי האפוטרופוס.
  • לאחר אישור של ההצהרה על ידי משרד האפוטרופוס הכללי, תישלח הודעה לאדם הממונה, ויופק המסמך הרשמי בו יצוין תאריך כניסתו לתוקף של ייפוי כוח מתמשך.