כל מה שצריך לדעת על חוק חדלות פירעון

חדלות פירעון הוא מונח משפטי המעיד על מצבו הכלכלי של אדם המתקשה לשלם את חובותיו, וזאת במקרים בהם סך כל חובותיו הצבורים של אותו אדם עולים על שווי נכסיו. עד שנת 2019, היקלעות למצב של חדלות פירעון הובילה ברוב המקרים לפשיטת רגל של החייב, כאשר המגבלות אשר היו מוטלות על פושטי הרגל, הקשו עליהם לשקם את חייהם הכלכליים ולצאת לדרך כלכלית חדשה בשלב כזה או אחר. כפועל יוצא מכך, חוקק בשנת 2019 חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי במסגרתו עומדת לרשות החייב האפשרות להגיע להסדר כספי אל מול נושיו ולאחר פרק זמן מסוים להגיש בקשה להפטר חובותיו.

חוק חדלות פירעון

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי – מה חשוב לדעת?

חוק חדלות פירעון נועד לאפשר לכל אדם אשר אינו יכול לשלם את חובותיו לנושיו, להגיע להסדר הגיוני מולם מבלי שיינקטו נגדו צעדים מרחיקי לכת אשר יקשו עליו גם לשלם את חובותיו וגם לשקם את חייו הכלכליים. באותה נשימה, החוק נועד להבטיח כי החייב משלם לנושיו את מרבית הכספים אותם הוא חייב להם, וזאת לאורך התקופה בה הוא מוגדר כ – חדל פירעון ולא כפושט רגל כפי שהיה מונהג עד להחלת החוק.

מה המשמעות של הליך חדלות פירעון?

הליך חדלות פירעון נכנס לתוקפו באמצעות צו לפתיחת הליכים של חדלות פירעון והוא מלווה במגבלות שונות החלות על החייב לאורך כל התקופה שהוגדרה לו מראש. מגבלות אלו אומנם מחמירות עם החייב אך הן חמורות פחות מהמגבלות אשר היו מוטלות על פושטי הרגל עד להחלת החוק. מגבלות אלו כוללות בין היתר: צו איסור יציאה מהארץ עד קבלת הפטר חובות, סימון לקוח מוגבל בבנק ישראל, איסור לפתיחת עסק ו/או קבלת בעלות על עסק, איסור לשימוש בפנקסי שיקים וכרטיסי אשראי ועוד.

הרפורמה החדשה בהליכי פשיטת הרגל בישראל

נקלעתי למצב של חדלות פירעון חובות – למי פונים?

עד החלת חוק חדלות פירעון, כל מצב משפטי של חדלות פירעון הכריח את החייב להסתייע בשירותיו של עורך דין פשיטת רגל לצורך כניסה להליכי פשיטת רגל. כיום, הגשת צו לפתיחת הליכים לחדלות פירעון מומלץ שייעשה באמצעות עורך דין חדלות פירעון המכיר היטב את רזי החוק החדש. היוועצות עם עו"ד חדלות פירעון תאפשר לכם בין היתר להתנהל אל מול הנושים בכל הנוגע לקיומו של הסדר תשלום מולם, דבר המהווה תנאי מחייב להוצאת צו חדלות פירעון. כמו כן, חשוב לציין שעם הינתן צו חדלות פירעון על ידי בית המשפט, כל הליכי ההוצל"פ (הוצאה לפועל) אשר ננקטו כנגד החייב מוקפאים באופן אוטומטי.

לסיכום, מטרת החוק שנכנס לתוקפו במהלך שנת 2019, היא לאפשר לכל חייב המתמודד עם מצב של חדלות פירעון, להגיע להסדר מול נושיו, לשקם את חייו הכלכליים במקביל ולהגיע למצב של הפטר חובות לאחר תשלום של רוב הכסף אותו הוא חייב.

להתייעצות עם עורך דין אודות חוק חדלות פירעון – צרו קשר